A szívórendszer a kulcsa a motor teljesítmény növelésének. Minél több levegőt tudunk a hengerekbe tölteni, annál több tüzelőanyagot fecskendezhetünk be, így nagyobb teljesítményt érhetünk el.
A szívókeresztmetszet méretezése, nagyon fontos a motor működése, az elérhető teljesítmény, és a nyomatékgörbe alakulásának szempontjából. A lényeg az, hogy a hengerekbe pontosan annyi levegőt juttassunk, amit az adott konfiguráció kezelni tud. Tehát pl. egy rossz tengellyel ronthatjuk is a szívó motor töltöttségi fokát, és ugyanezt érjük el alacsony szívókeresztmetszettel is. Szóval juttassunk be minél több levegőt, minél alacsonyabb vákuum mellett!
Amikor a szívórendszert építjük, mindig tartsuk szem előtt: MINNÉL HIDEGEBB, ANNÁL JOBB!
AIR RAM
Az autók többségében, nem használják ki azt a lehetőséget, hogy minél gyorsabban mozog az autó, annál nagyobb sebességgel áramlik felé a levegő. Ha kihasználjuk ezt a légáramlást, akkor bizonyos sebesség felett megkönnyítjük a szívómotor dolgát. Nagy sebességnél torló nyomás keletkezik a kocsi előtt, ezt tudjuk felhasználni a jobb töltöttség eléréséhez, illetve a másik fontos dolog - ami a Ram Air-rel felépítésénél fogva teljesül - a hideg levegő bevezetése.
Sokan azt hiszik, hogy a direktszűrő beszerelésével vége is a táncnak, van jó hangja és kész. Ennek az egésznek kizárólag akkor van értelme, ha a motor hideg levegőhöz is jut - minél kisebb ellenállás árán annál jobb. Ez azt jelenti, hogy a harmonikás gumicsöveket cseréljük polírozott alu darabokra.
Tapasztalat: Megcsináltam. Olyan jól sikerült,hogy a torló nyomásnak köszönhetően 50 km/h felett eltolódik a keverékarány - ezt a lambda-monitor mutatja, úgyhogy lehetne még rá tolni benyát (Szerintem a 10le tutira meglesz, ha hozzáállítok).
Előny: Megnövekedett teljesítmény nagy tempónál
Hátrány: Több kosz megy a szűrőhöz
Teljesítmény növekmény: 5-10Le (csak teljes kiépítésnél)
Költség: Házilag kivitelezve kb. 15e Ft
DIREKTSZŰRŐ
A direktszűrő lényege, hogy nagyobb a felülete a hagyományos szűrőénél, ezért nagyobb az áteresztőképessége/kisebb az ellenállása. Hátránya, hogy az eredeti dobozt ki kell dobjuk, ezért megszűnik a hideg levegő ellátás. Ha így hagyjuk, a meleg levegő miatti teljesítmény veszteség, nagyjából el is viszi a szűrő miatti többletet. A következőképpen érdemes gondolkozni: minden egyes 10°C hőfokemelkedés 1% veszteséget jelent.
Tapasztalat: A direktnél a hangon kívűl, én alacsony fordulaton éreztem jelentősebb nyomatéknövekedést.
Előny: Jobb légáramlás
Hátrány: Megemelkedett környezeti hő problémája
Teljesítmény növekmény: 1-3Le
Költség: 10-15e Ft
BETÉTSZŰRŐ
Az elve azonos mint a direktszűrőnek, annyi eltéréssel, hogy itt a felhasznált anyag segítségével érik el a nagyobb áteresztőképességet. Szintén tisztíthatóak.
Tapasztalat: K&N betétszűrőt használok, maximálisan elégedetten, mert a mellett, hogy a direktszűrőével azonosak az előnyei, megtarthattam a gyári házat, amire nagyon könnyű Ram Air-t csinálni.
Előny: Jobb légáramlás
Hátrány: NINCS
Teljesítmény növekmény: 3-5Le
Költség: 10-15e Ft
FOJTÓSZELEP
A fojtószelep a szívósor kapuja. Ez szabályozza, hogy mennyi levegő lép be a szívósorba, ezáltal a hengerekbe. Gyakorlatilag direktben szabályozza a fordulatszámot is. Ha felbővítjük, vagy nagyobb áteresztőképességűre cseréljük eredeti fojtószelepünket, akkor több levegőt juttathatunk a motorba, ezáltal teljesítmény nyerhető. Az egyetlen probléma, hogy ha több levegőt juttatunk a motorba, akkor elszegényedik a keverék, ezért a nagyobb fojtószelepet párosítsuk egy üzemanyagnyomás szabályzóval, így ez a negatív hatás elkerülhető.
Tapasztalat: A 2.0 blokkon egy JDM 2.2 szívósort használok, annak a gyári dupla (egymás felett egy kisebb és egy nagyobb) folytószeleppel. Abszolute hozta a fent leírtakat.
Előny: Több levegő a szívósorba, teljesítmény növekedés a közepes, és magas fordulatokon
Hátrány: elszegényedő keverék
Költség: $150-$300 (esetleg típuscsaládon belülről nagyobb kapacitású)
Teljesítmény növekmény: 5-10le
HŐSZIGETELŐ SZÍVÓSOR TÖMÍTÉS
Biztosan sokan észrevettétek már, hogy hidegen a motor lényegesen erősebb. Ennek egyik oka, hogy a hideg szívósoron, hidegebb (oxigéndúsabb) levegő áramlik, de amint a forró blokk átmelegszik - a hengerfejjel együtt - a szívósorban áramló levegő is melegszik. Ezt a problémát kiküszöbölhetjük egy hőálló anyagból készült vastagabb szigeteléssel. Ha ez felkerül, a szívósor hőmérséklete 20-50°C-al csökken, ez 3-5 Le-t jelenthet.
Ez a cucc kevés típushoz elérhető, de legyártható teflon lapból, a szívósor tömítés mintájára.
Tapasztalat: Hamarosan kiderül...
Előny: Alacsonyabb hőmérsékletű beszívott levegő
Hátrány: Kivitelezés....hosszabb tőcsavarok kellenek!
Teljesítmény növekmény: 3-5Le
Költség: 15e Ft
VRIS SZÍVÓSOR
A VRIS (variable resonance induction system) egy ötletes szívásvezérlés, amely optimális töltést biztosít bármely üzemállapot esetén. Ez a rendszer szelepekkel képes változtatni a beszívott levegő útját és lengéshosszát a fordulatszám függvényében. A modernebb - 1991-1995től - nagyobb teljesítményű motorok, jelentős része rendelkezik valamelyik VRIS alternatíva technikával - illetve a fejlettebb,de azonos elven működő szívósor hossz változtató mechanikával, a korábbiak komoly átalakítások útján elláthatóak vele..
NITRO
A nitro, ismert nevén N2O - mint nevetőgáz, egy relatív olcsó megoldás ahhoz hogy nagyon sok Le-t adjunk kocsink motorjának teljesítményéhez. Kétféleképpen fejti kihatását. Először amikor a szívósorba fecskendezzük, hiszen két és félszer annyi oxigént tartalmaz, mint a levegő. Amennyivel többet fecskendezünk annyiszor több Le-t kapunk. A második út pedig az a már ismert ok, hogy minél hidegebb a levegő, annál több fér be, és annál nagyobb teljesítmény csalogatható elő a motorból. A nitro egyben hűti is a levegőt! Kb. 60-80°C-al hűti le a levegőt, tehát ez a oxigénszint növelése útján kapott teljesítményhez további 10-13 Le-t tesz hozzá.
Ne feledjük azonban, hogy ez a heves töltés, rettenetesen megterheli a motor szerkezetét! Széria motorral ennek nincs értelme, mert tönkre fog menni.
Tapasztalat: Hmmm...érdekes lenne, végül is 50Le-t simán bírna...
Előny: Hatalmas többlet teljesítmény adag
Hátrány: Le tudja rombolni a hardvert pillanatok alatt, különösen széria, és sokat futott motoroknál.
Teljesítmény növekmény: 25-100Le
Költség: 300e Ft
Utolsó kommentek