Prostreet blog

Autó tuning szakszerűen, biztonságosan, megannyi érdekesség az autózás, és a hazai autósport világából.

Friss topikok

  • László Matus96: a leírtakkal egészen addig egyetértek, amíg a "polírozott" cső nem kerül szóba... a polírozott szí... (2018.02.14. 19:35) Motor tuning 1. - A szívórendszer
  • Hammer: egy kis javítás: a vázlatot Goodie dobta össze ;) (2010.06.23. 15:18) Ladies and Gentlemen...
  • Pinyti: Mert én is készülök hangszórócserére és ha már bontok, akkor ragasztanék is valami hangszigetelőt. (2010.05.17. 22:29) Az első simítás
  • nem kéne...: shándornak vizes állófűtése lesz, ahogy nézem. (2010.05.09. 01:27) Ketteske megérkezett
  • szatyi: Javítsd légy szíves a turbOlenciát turbUlenciára! "Jegyezzük meg azonban, hogy a Cv-t nem veszi f... (2009.12.09. 11:27) Aerodinamikai kiegészítők

HTML

Linkblog

Utolsó kommentek

  • László Matus96: a leírtakkal egészen addig egyetértek, amíg a "polírozott" cső nem kerül szóba... a polírozott szí... (2018.02.14. 19:35) Motor tuning 1. - A szívórendszer
  • Hammer: egy kis javítás: a vázlatot Goodie dobta össze ;) (2010.06.23. 15:18) Ladies and Gentlemen...
  • Pinyti: Mert én is készülök hangszórócserére és ha már bontok, akkor ragasztanék is valami hangszigetelőt. (2010.05.17. 22:29) Az első simítás
  • Pinyti: @Sanyi.: De meg tudod mondani, hogy mi a neve? (2010.05.17. 22:28) Az első simítás
  • Sanyi.: @Neszójjábe__: Itt talán tudnak segíteni: Gáspár Festék Áruház 7634 Pécs, Makay István utca 12. ... (2010.05.16. 22:02) Az első simítás
  • Utolsó 20

Prostreet videok

Motor tuning 1. - A szívórendszer

2009.04.01. 14:40 :: Sanyi.

A szívórendszer a kulcsa a motor teljesítmény növelésének. Minél több levegőt tudunk a hengerekbe tölteni, annál több tüzelőanyagot fecskendezhetünk be, így nagyobb teljesítményt érhetünk el.

A szívókeresztmetszet méretezése, nagyon fontos a motor működése, az elérhető teljesítmény, és a nyomatékgörbe alakulásának szempontjából. A lényeg az, hogy a hengerekbe pontosan annyi levegőt juttassunk, amit az adott konfiguráció kezelni tud. Tehát pl. egy rossz tengellyel ronthatjuk is a szívó motor töltöttségi fokát, és ugyanezt érjük el alacsony szívókeresztmetszettel is. Szóval juttassunk be minél több levegőt, minél alacsonyabb vákuum mellett!

Amikor a szívórendszert építjük, mindig tartsuk szem előtt: MINNÉL HIDEGEBB, ANNÁL JOBB!

AIR RAM

Az autók többségében, nem használják ki azt a lehetőséget, hogy minél gyorsabban mozog az autó, annál nagyobb sebességgel áramlik felé a levegő. Ha kihasználjuk ezt a légáramlást, akkor bizonyos sebesség felett megkönnyítjük a szívómotor dolgát. Nagy sebességnél torló nyomás keletkezik a kocsi előtt, ezt tudjuk felhasználni a jobb töltöttség eléréséhez, illetve a másik fontos dolog - ami a Ram Air-rel felépítésénél fogva teljesül - a hideg levegő bevezetése.
 
Sokan azt hiszik, hogy a direktszűrő beszerelésével vége is a táncnak, van jó hangja és kész. Ennek az egésznek kizárólag akkor van értelme, ha a motor hideg levegőhöz is jut - minél kisebb ellenállás árán annál jobb. Ez azt jelenti, hogy a harmonikás gumicsöveket cseréljük polírozott alu darabokra.

Tapasztalat: Megcsináltam. Olyan jól sikerült,hogy a torló nyomásnak köszönhetően 50 km/h felett eltolódik a keverékarány - ezt a lambda-monitor mutatja, úgyhogy lehetne még rá tolni benyát (Szerintem a 10le tutira meglesz, ha hozzáállítok).
Előny: Megnövekedett teljesítmény nagy tempónál
Hátrány: Több kosz megy a szűrőhöz
Teljesítmény növekmény: 5-10Le (csak teljes kiépítésnél)
Költség: Házilag kivitelezve kb. 15e Ft

DIREKTSZŰRŐ

A direktszűrő lényege, hogy nagyobb a felülete a hagyományos szűrőénél, ezért nagyobb az áteresztőképessége/kisebb az ellenállása. Hátránya, hogy az eredeti dobozt ki kell dobjuk, ezért megszűnik a hideg levegő ellátás. Ha így hagyjuk, a meleg levegő miatti teljesítmény veszteség, nagyjából el is viszi a szűrő miatti többletet. A következőképpen érdemes gondolkozni: minden egyes 10°C hőfokemelkedés 1% veszteséget jelent.

Tapasztalat: A direktnél a hangon kívűl, én alacsony fordulaton éreztem jelentősebb nyomatéknövekedést.
Előny: Jobb légáramlás
Hátrány: Megemelkedett környezeti hő problémája
Teljesítmény növekmény: 1-3Le
Költség: 10-15e Ft 
 
BETÉTSZŰRŐ

Az elve azonos mint a direktszűrőnek, annyi eltéréssel, hogy itt a felhasznált anyag segítségével érik el a nagyobb áteresztőképességet. Szintén tisztíthatóak.

Tapasztalat: K&N betétszűrőt használok, maximálisan elégedetten, mert a mellett, hogy a direktszűrőével azonosak az előnyei, megtarthattam a gyári házat, amire nagyon könnyű Ram Air-t csinálni.
Előny: Jobb légáramlás
Hátrány: NINCS
Teljesítmény növekmény: 3-5Le
Költség: 10-15e Ft  

FOJTÓSZELEP

A fojtószelep a szívósor kapuja. Ez szabályozza, hogy mennyi levegő lép be a szívósorba, ezáltal a hengerekbe. Gyakorlatilag direktben szabályozza a fordulatszámot is. Ha felbővítjük, vagy nagyobb áteresztőképességűre cseréljük eredeti fojtószelepünket, akkor több levegőt juttathatunk a motorba, ezáltal teljesítmény nyerhető. Az egyetlen probléma, hogy ha több levegőt juttatunk a motorba, akkor elszegényedik a keverék, ezért a nagyobb fojtószelepet párosítsuk egy üzemanyagnyomás szabályzóval, így ez a negatív hatás elkerülhető.
 
Tapasztalat: A 2.0 blokkon egy JDM 2.2 szívósort használok, annak a gyári dupla (egymás felett egy kisebb és egy nagyobb) folytószeleppel. Abszolute hozta a fent leírtakat.
Előny: Több levegő a szívósorba, teljesítmény növekedés a közepes, és magas fordulatokon
Hátrány: elszegényedő keverék
Költség: $150-$300 (esetleg típuscsaládon belülről nagyobb kapacitású)
Teljesítmény növekmény: 5-10le

HŐSZIGETELŐ SZÍVÓSOR TÖMÍTÉS

Biztosan sokan észrevettétek már, hogy hidegen a motor lényegesen erősebb. Ennek egyik oka, hogy a hideg szívósoron, hidegebb (oxigéndúsabb) levegő áramlik, de amint a forró blokk átmelegszik - a hengerfejjel együtt - a szívósorban áramló levegő is melegszik. Ezt a problémát kiküszöbölhetjük egy hőálló anyagból készült vastagabb szigeteléssel. Ha ez felkerül, a szívósor hőmérséklete 20-50°C-al csökken, ez 3-5 Le-t jelenthet.
 
Ez a cucc kevés típushoz elérhető, de legyártható teflon lapból, a szívósor tömítés mintájára.

Tapasztalat: Hamarosan kiderül...
Előny: Alacsonyabb hőmérsékletű beszívott levegő
Hátrány: Kivitelezés....hosszabb tőcsavarok kellenek!
Teljesítmény növekmény: 3-5Le
Költség: 15e Ft  

VRIS SZÍVÓSOR

A VRIS (variable resonance induction system) egy ötletes szívásvezérlés, amely optimális töltést biztosít bármely üzemállapot esetén. Ez a rendszer szelepekkel képes változtatni a beszívott levegő útját és lengéshosszát a fordulatszám függvényében. A modernebb - 1991-1995től - nagyobb teljesítményű motorok, jelentős része rendelkezik valamelyik VRIS alternatíva technikával - illetve a fejlettebb,de azonos elven működő szívósor hossz változtató mechanikával, a korábbiak komoly átalakítások útján elláthatóak vele..

NITRO

A nitro, ismert nevén N2O - mint nevetőgáz, egy relatív olcsó megoldás ahhoz hogy nagyon sok Le-t adjunk kocsink motorjának teljesítményéhez. Kétféleképpen fejti kihatását. Először amikor a szívósorba fecskendezzük, hiszen két és félszer annyi oxigént tartalmaz, mint a levegő. Amennyivel többet fecskendezünk annyiszor több Le-t kapunk. A második út pedig az a már ismert ok, hogy minél hidegebb a levegő, annál több fér be, és annál nagyobb teljesítmény csalogatható elő a motorból. A nitro egyben hűti is a levegőt! Kb. 60-80°C-al hűti le a levegőt, tehát ez a oxigénszint növelése útján kapott teljesítményhez további 10-13 Le-t tesz hozzá.
 
Ne feledjük azonban, hogy ez a heves töltés, rettenetesen megterheli a motor szerkezetét! Széria motorral ennek nincs értelme, mert tönkre fog menni.
 
Tapasztalat: Hmmm...érdekes lenne, végül is 50Le-t simán bírna...
Előny: Hatalmas többlet teljesítmény adag
Hátrány: Le tudja rombolni a hardvert pillanatok alatt, különösen széria, és sokat futott motoroknál.
Teljesítmény növekmény: 25-100Le
Költség: 300e Ft


1 komment

Címkék: technika tuning szívósor

A bejegyzés trackback címe:

https://prostreet-tech.blog.hu/api/trackback/id/tr11036525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

László Matus96 2018.02.14. 19:35:00

a leírtakkal egészen addig egyetértek, amíg a "polírozott" cső nem kerül szóba... a polírozott szívócső valós áramlási keresztmetszete ugynis lecsökken, mivel a cső szélén nagy vastagságban turbulencia alakul ki, ami szinte álló levegő mennyiség... a gyártásból adódó érdességű felület áramlás szempontjából tökéletes, ugyanis az érdességbe gyakorlatilag megáll a levegő, így egy vékony részt alkot a szívőcső szélén, amin már az áramló levegő könnyen siklik el (hisz a levegő mint légpárna kis surlódási ellenállású) így a valós áramlási keresztmetszet megnő... ha megnéztek alu csőből pl. verseny driftautó szívócsövet, az csak éskizárólag kívülről van polírozva, de ott sem mindig.
süti beállítások módosítása