Prostreet blog

Autó tuning szakszerűen, biztonságosan, megannyi érdekesség az autózás, és a hazai autósport világából.

Friss topikok

  • László Matus96: a leírtakkal egészen addig egyetértek, amíg a "polírozott" cső nem kerül szóba... a polírozott szí... (2018.02.14. 19:35) Motor tuning 1. - A szívórendszer
  • Hammer: egy kis javítás: a vázlatot Goodie dobta össze ;) (2010.06.23. 15:18) Ladies and Gentlemen...
  • Pinyti: Mert én is készülök hangszórócserére és ha már bontok, akkor ragasztanék is valami hangszigetelőt. (2010.05.17. 22:29) Az első simítás
  • nem kéne...: shándornak vizes állófűtése lesz, ahogy nézem. (2010.05.09. 01:27) Ketteske megérkezett
  • szatyi: Javítsd légy szíves a turbOlenciát turbUlenciára! "Jegyezzük meg azonban, hogy a Cv-t nem veszi f... (2009.12.09. 11:27) Aerodinamikai kiegészítők

HTML

Linkblog

Utolsó kommentek

  • László Matus96: a leírtakkal egészen addig egyetértek, amíg a "polírozott" cső nem kerül szóba... a polírozott szí... (2018.02.14. 19:35) Motor tuning 1. - A szívórendszer
  • Hammer: egy kis javítás: a vázlatot Goodie dobta össze ;) (2010.06.23. 15:18) Ladies and Gentlemen...
  • Pinyti: Mert én is készülök hangszórócserére és ha már bontok, akkor ragasztanék is valami hangszigetelőt. (2010.05.17. 22:29) Az első simítás
  • Pinyti: @Sanyi.: De meg tudod mondani, hogy mi a neve? (2010.05.17. 22:28) Az első simítás
  • Sanyi.: @Neszójjábe__: Itt talán tudnak segíteni: Gáspár Festék Áruház 7634 Pécs, Makay István utca 12. ... (2010.05.16. 22:02) Az első simítás
  • Utolsó 20

Prostreet videok

Motor tuning 2. - A kipuff

2009.04.14. 14:30 :: Sanyi.

A kipufogó, gyakorlatilag itt kezdi mindenki. Sokan csak a fülük után alakítgatnak, vagy az a cél, hogy minél hangosabb legyen... ez butaság!

A dolog lényege az, hogy a környezetvédelmi előírások miatt általában agyonfolytják a motorokat. Sokan ott követik el a hibát, hogy a kipuffrendszerüket, nem ütemesen a motor változásaihoz és igényeinek megfelelően változtatják. Az alapvető törvény az, hogy minél melegebbek a gázok, annál jobb az áramlás. A túlméretezett csövek, és vékony anyagok gyorsabban hűlnek, és ezért lelassítják az áramlást, növelve a fojtást.

KATALIZÁTOR MÖGÖTTI SZAKASZ

Ez lényegében egy sportkipuffból (gyárinál kisebb fojtású), teljesítményarányosan túlméretezett csövekből, és egy gázgyorsító dobból kell álljanak. Érdemes a nevesebb márkák termékeiből választani, ezeknek általában típus specifikus dobjaik is vannak. Ha így választunk, az több előnnyel is jár. Egyrészt biztosak lehetünk abban hogy annak folytása megfelelően méretezett, másrészt megkímélhetjük magunkat a hosszú távon igen csak zavaró, órdító kipufftól. 

Tapasztalat: Egy ZEUS dobokból készült rendszert használok 50-es csövekkel. A kocsi túl hangos volt,úgyhogy a gázgyorsító elé betettem egy Walker középdobot. A hátsódob egy mértezett hátsó dob, ami most már kezd zavaróan hangos lenni. Azt hiszem ideiglenesen - amig a jelenlegi set up-ot használom - felkerül egy gyári 16V Gti dob valami szép véggel...vagy végekkel:)
Előny: Kisebb fojtás (de ésszel!) nagyobb teljesítmény
Hátrány: Nagyobb hang, Zöldkártya
Teljesítmény növekmény: 10-15Le (csak teljes kiépítésnél)
Egy jó dob magában, úgy 3-5le pluszra képes.
Költség: 50-100e Ft

KATALIZÁTOR

A katalizátor lényege, hogy a kipufogógázokból széndioxidot és vizet csinál, vegyi reakció segítségével. Egy jobb áramlású katalizátor tartogathat még pár Le-t, úgy hogy megmaradjon a zöldkártya.
Teljesítmény szempontjából a legjobb, ha kivesszük... azt mondják...

Tapasztalat: Az enyém elveszett...
Előny: Kisebb fojtás,nagyobb teljesítmény
Hátrány: Zöldkártya
Teljesítmény növekmény: 2-3Le
Költség: 25-50e Ft

DOWNPIPE (turbo-s kocsiknál)

A Downpipe az a csődarab, ami összeköti a turbot, a katalizátorral. Ez fokozatos átmérő változásokkal csökken/nő a megfelelő átmérőjűre. Nagyjából mindegyik turbo motorhoz elérhetőek az USA-ból ezek a darabok, akár fokozott hőszigetelésű kerámia bevonattal is. Ezt megpróbálhatjuk helyettesíteni kipuff tekerő szalaggal is, de az kevésbé hatékony , és macerás eljárás.

Tapasztalat: Nekem a PaceSetter leömlőhöz tartozott egy downpipe is, a leömlővel együtt sokat dob.
Előny: Kisebb fojtás,nagyobb teljesítmény
Hátrány: Lehetséges tőle alacsony fordulati nyomatékveszteség
Teljesítmény növekmény: 5Le
Költség: 20e Ft
 
LEÖMLŐ

A leömlő egy aranybánya. A feladata, és lényege az, hogy a kipufogási ütemeket követő lökéshullámokat szépen sorban egymás mögé rendezze. Ezt csakis azonos hosszúságú csőhosszakkal érhetjük el! Ezek tervezéséhez, nagyon komoly felkészültség kell! Úgy gondolom a legjobb választás, ha kicsit mélyebben a zsebünkbe nyúlunk, és valamelyik nevesebb gyártó polcáról választunk. Ezek megfelelően méretezettek, kivitelezettek.
A jobb gázkarakterisztikán kívül másik előnye, hogy összehasonlíthatatlanul könnyebb a gyárinál, úgyhogy a tömegelosztást is javítottuk:)

Tapasztalat: Egy PaceSetter szettet használok - 4-1 versenyleömlő. Jelentős Le többlet minden fordulaton. A súlya pedig 4 kiló, a gyári 20 kg-os öntöttvassal szemben.
Előny: Jobb gázáramlás, nagyobb teljesítmény
Hátrány: Lehetséges tőle alacsony fordulati nyomatékveszteség
Teljesítmény növekmény: 10-15Le
Költség: 60-100e Ft

7 komment

Címkék: mazda ford tuning 626 kipufogó probe

A bejegyzés trackback címe:

https://prostreet-tech.blog.hu/api/trackback/id/tr811063264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Seana 2009.04.14. 16:37:35

Na persze, először is a növekményeket %-osan kéne megadnod, mert mást hoz egy cat-back egy 100 és 300 lóerős autón, lóerőben, számban kifejezve.

Ezeket a növekményeket lemérted, padon?
Tolj fel egy diagramot

Draco3D 2009.04.14. 17:32:59

Tényleg ezt már akartam én is írni,hogy %-ban kéne írni,valószínűleg egy leömlő a 70 lovas autón nem dob 10-15 lovat,de egy 140-150 lovas autón elképzelhető.Meg ugye az sem mindegy hogy gyári tuningos e az autó,ugyanis akkor kevesebbet ér,ha a gyári tuningban benne van az az alkatrész.Ja és szerintem a legjobb elkerülni az univerzális dolgokat,ha van rendes ahhoz az autóhoz/motorhoz fejlesztett változat.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2009.04.14. 18:36:52

Még a bevezetőben leírtam, hogy az adatok a Mazda/Ford F2 (2.2 12V, 115Le, 190Nm) motorjára vonatkoznak. Ezek természetesen hasonló felépítésű motorokra szintén relevánsak lehetnek.

Seana: Maga az autó - ami alapján a tapasztalatokat is írom - már több helyen is be lett mutatva, ott megtalálhatóak a diagrammok, de mivel a részegységek beépítése nem egyenként történt, így sajnos külön mérési értékek nem állnak rendelkezésre. Az adatok azonban minden esetben ellenőrizve lettek és amiről nincs saját tapasztalatom, azt általában nemzetközi fórumokon történő eszmecsere eredményeként írtam be.

Draco: Gyári tuning? Nem emlékszem hogy javasoltam volna bárkinek is gyári alkatrészek cseréjét univerzális darabokra...nem is fogom soha!

Nem kína, nem CS.

Üdv!

Draco3D 2009.04.14. 20:46:29

@Sanyi.: Nem is mondtam hogy ajánlottad,csak nem említetted meg cikkben ha van valakinek gyári tuningos autója,nem biztos hogy jobb lesz az utólagos tuninggal,csak ha nagyon mélyre nyúl.(BMW M,Honda TYPE R stb)

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2009.04.14. 21:23:58

A tuning célja alapvetően a javítás, bármiről is legyen szó - ezért nem értem a felvetésed. Pont azt szeretném népszerűsíteni, hogy ha valamibe belekezdünk, azt csináljuk tisztességgel. Ehhez szeretnék közérthető infókat adni átb@szás és reklámduma nélkül.

Nyilván egy Porsche fejlesztése nyilván nem annyiba kerül mint egy Swift-é, de az elvek azonosak. Fizika, matek.

Üdv!

Leslie_ · http://driftgarage.blog.hu 2009.04.14. 21:59:49

a Zeust ne hangoztasd, egy darabig szereltem, de abbahagytam, mert problémásak voltak. amiket levettem és nálam hagyták kidobni, azokat szétvágtam és belenéztem. botrányos a kialakításuk, illetve nincs nekik. egy perforált cső leszigetelve.
1-1.5 lóerő, ha nem vesztesz vele inkább.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2009.04.14. 22:25:27

@Leslie_: Tartóssággal nekem is van némi problémám...jön is le. amúgy lég komoly cégek beszállítói voltak anno. (most passz)
süti beállítások módosítása