A kipufogó, gyakorlatilag itt kezdi mindenki. Sokan csak a fülük után alakítgatnak, vagy az a cél, hogy minél hangosabb legyen... ez butaság!
A dolog lényege az, hogy a környezetvédelmi előírások miatt általában agyonfolytják a motorokat. Sokan ott követik el a hibát, hogy a kipuffrendszerüket, nem ütemesen a motor változásaihoz és igényeinek megfelelően változtatják. Az alapvető törvény az, hogy minél melegebbek a gázok, annál jobb az áramlás. A túlméretezett csövek, és vékony anyagok gyorsabban hűlnek, és ezért lelassítják az áramlást, növelve a fojtást.
KATALIZÁTOR MÖGÖTTI SZAKASZ
Ez lényegében egy sportkipuffból (gyárinál kisebb fojtású), teljesítményarányosan túlméretezett csövekből, és egy gázgyorsító dobból kell álljanak. Érdemes a nevesebb márkák termékeiből választani, ezeknek általában típus specifikus dobjaik is vannak. Ha így választunk, az több előnnyel is jár. Egyrészt biztosak lehetünk abban hogy annak folytása megfelelően méretezett, másrészt megkímélhetjük magunkat a hosszú távon igen csak zavaró, órdító kipufftól.
Tapasztalat: Egy ZEUS dobokból készült rendszert használok 50-es csövekkel. A kocsi túl hangos volt,úgyhogy a gázgyorsító elé betettem egy Walker középdobot. A hátsódob egy mértezett hátsó dob, ami most már kezd zavaróan hangos lenni. Azt hiszem ideiglenesen - amig a jelenlegi set up-ot használom - felkerül egy gyári 16V Gti dob valami szép véggel...vagy végekkel:)
Előny: Kisebb fojtás (de ésszel!) nagyobb teljesítmény
Hátrány: Nagyobb hang, Zöldkártya
Teljesítmény növekmény: 10-15Le (csak teljes kiépítésnél)
Egy jó dob magában, úgy 3-5le pluszra képes.
Költség: 50-100e Ft
KATALIZÁTOR
A katalizátor lényege, hogy a kipufogógázokból széndioxidot és vizet csinál, vegyi reakció segítségével. Egy jobb áramlású katalizátor tartogathat még pár Le-t, úgy hogy megmaradjon a zöldkártya.
Teljesítmény szempontjából a legjobb, ha kivesszük... azt mondják...
Tapasztalat: Az enyém elveszett...
Előny: Kisebb fojtás,nagyobb teljesítmény
Hátrány: Zöldkártya
Teljesítmény növekmény: 2-3Le
Költség: 25-50e Ft
DOWNPIPE (turbo-s kocsiknál)
A Downpipe az a csődarab, ami összeköti a turbot, a katalizátorral. Ez fokozatos átmérő változásokkal csökken/nő a megfelelő átmérőjűre. Nagyjából mindegyik turbo motorhoz elérhetőek az USA-ból ezek a darabok, akár fokozott hőszigetelésű kerámia bevonattal is. Ezt megpróbálhatjuk helyettesíteni kipuff tekerő szalaggal is, de az kevésbé hatékony , és macerás eljárás.
Tapasztalat: Nekem a PaceSetter leömlőhöz tartozott egy downpipe is, a leömlővel együtt sokat dob.
Előny: Kisebb fojtás,nagyobb teljesítmény
Hátrány: Lehetséges tőle alacsony fordulati nyomatékveszteség
Teljesítmény növekmény: 5Le
Költség: 20e Ft
LEÖMLŐ
A leömlő egy aranybánya. A feladata, és lényege az, hogy a kipufogási ütemeket követő lökéshullámokat szépen sorban egymás mögé rendezze. Ezt csakis azonos hosszúságú csőhosszakkal érhetjük el! Ezek tervezéséhez, nagyon komoly felkészültség kell! Úgy gondolom a legjobb választás, ha kicsit mélyebben a zsebünkbe nyúlunk, és valamelyik nevesebb gyártó polcáról választunk. Ezek megfelelően méretezettek, kivitelezettek.
A jobb gázkarakterisztikán kívül másik előnye, hogy összehasonlíthatatlanul könnyebb a gyárinál, úgyhogy a tömegelosztást is javítottuk:)
Tapasztalat: Egy PaceSetter szettet használok - 4-1 versenyleömlő. Jelentős Le többlet minden fordulaton. A súlya pedig 4 kiló, a gyári 20 kg-os öntöttvassal szemben.
Előny: Jobb gázáramlás, nagyobb teljesítmény
Hátrány: Lehetséges tőle alacsony fordulati nyomatékveszteség
Teljesítmény növekmény: 10-15Le
Költség: 60-100e Ft
Utolsó kommentek