Üdvözlöm a Prostreet-blog olvasóit. Elnézést kérek, hogy ilyen későn jelentkezünk, de a hazaérkezés után a vizsgaidőszak szakadt a nyakunkba, és se éjjelünk se nappalunk. Olvashattatok róla, hogy elkészítettük az új autónkat. Teljesen elfogultan állítom, hogy sokkal jobb lett, mint az előző. A németországi verseny részleteiről szeretnék beszámolni, és arról, hogy hogyan sikerült a verseny.
Első nap - 2009. május 6.
Reggel bekövetkezett, amitől féltünk. A sátrakban, illetve a tranzitban is esőkopogásra ébredtünk. Most 9 óra fele, úgy néz ki elállt az eső, de sajnos mindenütt áll a víz. A versenyzők regisztrácója megtörtént, és épp most vitték el a boxba a SZEnergy Cart. Még van hátra egy két apró simítás, a technikai átvételig, de utána remélhetően átmegy a vizsgálaton. Egyelőre mindenki érdeklődve nézi, mi lehet az a 2 méternyi leponyvázott valami az utánfutón. Eddig nem igazán találkoztunk hasonló méretű járművel... :)
A mi kis táborhelyünk
Mutatnék pár képet a SZEnergy Team táborhelyéről. Festői környezetben, a pályától nem messze, egy nagy füves részen vagyunk a többi csapattal együtt. Nem egy Hilton szálló, de a célnak megfelel... :)
Szeretném még megmutatni a szomszéd csapat kabaláját, akik nem voltak restek, és elhozták ezt a kb 150 centi magas szobrot.
A technikai átvétel kálváriája
Körülbelül reggel 10 óra tájékán kezdődött az egész, mikor már úgy állt az autó, hogy elindulhat a technikai átvételre. Ennek az eljárásnak a lényege, hogy megvizsgálják az autót, az elektromos rendszertől kezdve, a fékeken át, az autó fordulókörével együtt minden menettulajdonságát. Már éppen indultunk volna, mikor valami furcsa dolog tűnt fel. Kiderült, hogy az első híd nem bírta a terhelést, és meghajlott mindkét oldalon. A lényeg, hogy sikerült kijavítani a hibát, kevesebb, mint 1 órán belül, és utána indulhattunk is a technikai átvételre!
Első feladatként, az utó méreteit ellenőrizték, azt követően az elektromos kapcsolást kellett bemutatni, majd a sofőrnek be kellett bizonyítania, hogy 10 másodperc alatt képes elhagyni az autót. Ezt követően a súlymérésen volt a sor. 160 kg volt a megengedett tömeg, és a jármű jól vizsgázott, ugyanis 157 kg-t nyomott mindössze! Azután vizsgálták még, hogy 180 fokban kilát e a pilóta, a fordulóköre megfelel e az előírtaknak, tesztelték még a fékeket, a világítási rendszert, a dudát, egyszóval mindent alaposan átnéztek.
A SZEnergy Car mindegyiken elsőre megfelelt, így megkapta az induláshoz szükséges engedélyeket! :)
Végetért az első verseny
Felemás eredménnyel zárult a 2009-es Shell Eco-Marathon első futama számunkra.
Habár az elvárásainknak maximálisan eleget tett a SZEnergy Car, szintidőn belül teljesítette a pályát, tartotta a tervezett átlagsebességet, és a saját mérésünk alapján majdnem 25 % -al több energiát termelt, a fogyasztottnál. A futam nagy részében ragyogó napos időnk volt, tehát még ez is hozzájárult az elégedettség érzésünkhöz.
A problémák a leintést követően jöttek elő. A technikai átvételnél kaptunk két mérőműszert, úgynevezett Joule métert, melynek a feladata, a termelt, és az elfogyasztott energia mérése. Sajnos ez a műszer, a célba érkezést követően azt mutatta, hogy jóval több energiát fogyasztottunk, mint amit a napelemek visszatermeltek.
A probléma, hogy a mérőműszer, nem képes a mi töltésvezérlőnk által előállított jel mérésére, ugyanis a napelemre érkező fény hatására, hirtelen nagy áram keletkezik, amivel töltjük az akkumulátorokat. Karakterisztikájában ezek a hirtelen áramok, mint áramtüske jelennek meg, melyenek a mérésére nem képes a műszer. A Shell által rendelkezésünkre bocsájtott Joule méter a folyamatos jelek mérésére lett kifejlesztve, és a hirtelen ingadozásokat nem képes feldolgozni.
Ez alapján a mai futamon futott eredményünket érvénytelennek nyílvánították, mivel az előzetes versenykiírást, miszerint több energiát termeljünk, mint amit elfogyasztunk. Ezt a mérésük alapján nem tudtuk teljesíteni.
Második futamVéget ért a Shell Eco-Marathon második futama is. 12:20 perckor, a meghírdetetthez képest 5 perccel később rajtolt a mezőny. Az idő, az előzetes várakozásainkkal ellentétben borús volt. A felhőkből, és a szélirányból már látszott, hogy ezek a feltételek közel sem lesznek optimálisak az eredményes versenyzéshez. A rajthoz azt a taktikát választottuk, h megpróbálunk minél jobban lemaradni, és egyenletes köröket menni, hogy a forgalom ne akadályozzon minket. A kötelező három kiállást az első három körben végre is hajtottuk. Sajnos az időjárás a végére annyira elromlott, hogy még számunkra használható szórt fény sem esett a pályára. Utolsó körre az eső is eleredt. Ilyen körülmények között teljesen esélytelen volt, hogy teljesítsük a távot, pozitív energia-mérleggel. A rossz idő miatt az Urban Concept kategória második csoportjának rajtját, egy órával eltolták a meghírrdetetthez képest! A galériában találhatóak képek a versenyről.
Az elektromos rendszerünk hibáját sikerült kiküszöbölni, mostmár ténylegesen képes mérni a napelemek által termelt energia mennyiségét.
Az időjáráshoz viszonyítva viszont elég jónak mondhatóak az energia adataink:
Fogyasztott energia 719 004 Joule
Termelt energia: 356 680 Joule
Viszonyítás képpen az Portugál ellenfél csapat eredménye:
Fogyasztott energia: 2 419 469 Joule
Termelt energia: 257 591 Joule
Érdekes eredmény
Számolgattunk egy kicsit, és egy kis matematikai kalkuláció után az jött ki, ha a tegnap elért teljesítményeket levetítenénk a benzines kategória fogyasztási adataira, akkor a mi járművünk 1 liter benzinnel 2228 km-t(!) lett volna képes megtenni, ami az Urban Concept kategóriájában abszolút rekord lett volna! Sajnos ezt az adatot nem számolják a mi kategóriánkban.
Véget ért az utolsó futam
Véget ért a Shell Eco-Marathon harmadik, és egyben utolsó futama is. Bár ezúttal már az idő kedvesebb volt hozzánk, és sütött is a nap, azonban most mégsem volt az a ragyogó napsütés. Ennek ellenére a SZEnergy Car nagyon jól helytált. A harmadik futamon is teljesíteni tudta a távot, mindenféle technikai probléma nélkül. Az energia-mérlege azonban most sem tudott pozitív értéket mutatni.
A termelt, és a fogyasztott energia mennyisége:
Termelt energia: 659 703 Joule
Fogyasztott energia: 751 536 Joule
Mindent figyelembe véve pozitívan értékeljük a Shell Eco-Marathonon lévő szereplésünket. Az autó stabilan működött mind a három verseny alatt, minden felmerülő problémát sikeresen megoldottunk, és a végső futamon sikerült elérnünk 88,9%-os energia visszatermelési értéket. :)
Szeretnénk megköszönni mindenkinek azt a rengeteg támogatást, és bíztatást, ami ért minket az elmúlt pár napban. Szeretnénk megköszönni továbbá a támogatóinknak, illetve a Széchenyi István Egyetemnek, akik nélkül nem tudtuk volna mindezt véghezvinni.
Végeredmény
Megtörtént a 2009-es Shell Eco-Marathon hivatalos eredményhírdetése. A jó köridőink ellenére nem tudtunk minden versenykiírásnak eleget tenni. A fátyolfelhős időjárásnak köszönhetően, nem sikerült a pozitív energia-mérleg, így kategóriánkban nem hírdettek eredményt. Fontos megjegyezni, hogy az Urban Solar kategóriában abszolút győztesek lettünk, ugyanis mi fogyasztottuk a legkevesebb energiát a napelemeinkkel visszatöltött energiához képest (egész pontosan 88,9 %-ot visszatáplátunk). Továbbá mind a három futamot technikai hiba nélkül tudtuk teljesíteni, ez is jelzi az idei konstrukció erősségét. A másik, amit még fontos hangsúlyozni, hogy az energiafogyasztásunkat átszámolva - a többi energiakategóriához hasonlóan – 1 liter 95-ös oktánszámú benzinnel 2228 km-t tudtunk volna megtenni, és ez az Urban Concept kategórában abszolút rekord lenne. Ha nem lenne napelemünk, a jelenlegi elektromos áramárakkal számolva is csak 0,2 forintba kerülne 1 km megtétele.
Reméljük, hogyha az időjárás is hozzájárul, a 2010-es marathonon már csak pozitív energiamérleges futamok hírével szolgálhatunk Önöknek, Nektek! A fejlesztéssel nem állunk meg! Ezzel a mondattal köszönök el a verseny helyszínéről a Lausitz Eurospeedway-ről.
Köszönjük a szurkolást és a sok napsütéssel kapcsolatos jókívánságot!
Utolsó kommentek