Prostreet blog

Autó tuning szakszerűen, biztonságosan, megannyi érdekesség az autózás, és a hazai autósport világából.

Friss topikok

  • László Matus96: a leírtakkal egészen addig egyetértek, amíg a "polírozott" cső nem kerül szóba... a polírozott szí... (2018.02.14. 19:35) Motor tuning 1. - A szívórendszer
  • Hammer: egy kis javítás: a vázlatot Goodie dobta össze ;) (2010.06.23. 15:18) Ladies and Gentlemen...
  • Pinyti: Mert én is készülök hangszórócserére és ha már bontok, akkor ragasztanék is valami hangszigetelőt. (2010.05.17. 22:29) Az első simítás
  • nem kéne...: shándornak vizes állófűtése lesz, ahogy nézem. (2010.05.09. 01:27) Ketteske megérkezett
  • szatyi: Javítsd légy szíves a turbOlenciát turbUlenciára! "Jegyezzük meg azonban, hogy a Cv-t nem veszi f... (2009.12.09. 11:27) Aerodinamikai kiegészítők

HTML

Linkblog

Utolsó kommentek

  • László Matus96: a leírtakkal egészen addig egyetértek, amíg a "polírozott" cső nem kerül szóba... a polírozott szí... (2018.02.14. 19:35) Motor tuning 1. - A szívórendszer
  • Hammer: egy kis javítás: a vázlatot Goodie dobta össze ;) (2010.06.23. 15:18) Ladies and Gentlemen...
  • Pinyti: Mert én is készülök hangszórócserére és ha már bontok, akkor ragasztanék is valami hangszigetelőt. (2010.05.17. 22:29) Az első simítás
  • Pinyti: @Sanyi.: De meg tudod mondani, hogy mi a neve? (2010.05.17. 22:28) Az első simítás
  • Sanyi.: @Neszójjábe__: Itt talán tudnak segíteni: Gáspár Festék Áruház 7634 Pécs, Makay István utca 12. ... (2010.05.16. 22:02) Az első simítás
  • Utolsó 20

Prostreet videok

Elektronyik

2009.06.17. 14:30 :: Sanyi.

Összeszedtem azokat a főbb területeket, amiken egy kocsi elektromos rendszerének fejlesztése szempontjából, még a tuning kezdetén szóba kerülnek - ill. kell kerüljenek. A biztos alapok itt is számítanak, nem véletlenül vettem bele a generátort is, mint a rendszer lelkét és alapkövét, aztán jönnek majd a komolyabb vezérlőegységek, amikről később majd szintén szándékszom írni. Az elektromos berendezések fejlesztése, széles skálán hozhat teljesítménynövekedést, erőt, biztonságot és extra kényelmi lehetőségeket.

Az installálásuk legtöbb esetben viszonylag könnyű, bár nem minden hoz érezhető fejlődést. A gyújtás fejlesztése - ami költség, és kivitelezhetőség szempontjából a legjobb megoldás - példának okáért egyszerre javítja a teljesítményt,a gázreakciókat, és a javuló fogyasztást, de a eljesítmény növekmény erősen függ a gyártóktól, és a konstrukcióktól.

GENERÁTOR

Generátor

A generátor alapvető feladata az akksi töltöttségének biztosítása, és a kocsi villamos rendszereinek energia ellátása. A problémaannyi,hogy ezek az átlagos gyári csúcsfelszereltséghez vannak méretezve, ha további nagy energiaigényű rendszereket adunk hozzá, mint pl. hi-fi, nagy fényerejű lámpák, extra elektromos fogyasztók, egyszerűen nem jut energia a tökéletes működéshez. A kisebb átmérőjű alsó vezérgörgők, ráadásul továbbcsökkentik az energiaszintet, mert minden lassabban forog.

Egy nagyobb teljesítményű generátor beépítésével megoldhatjuk ezt a problémát, a dolgunk annyi, hogy megtaláljuk a szükséges teljesítményű példányt, és megoldjuk annak felszerelését. Arra figyeljünk viszont, hogy ezeknek a generátoroknak alapjáraton valamivel alacsonyabb a teljesítményük, ezért akkor annyira ne terheljük őket,mert azt az akksink bánja majd.

Tapasztalat: Mindenképpen beszerzek majd egy 150 amperes generátort
Előny: Több villamos energia, kisebb akksiterhelés
Hátrány: Alapjáraton alacsony teljesítmény, jobb akksitöltöttség.
Teljesítmény növekmény: NINCS
Költség: 100e Ft, esetleg nagyobb típusból bontott...

TRAFÓ

MSD Blaster 2 trafó

A trafó látja el elektromos árammal a gyertyákat a szikraképzéshez. Minnél erősebb a szikra a hengerben,annál tökéletesebb az égés, így annál jobb és hatékonyabb égés jön létre, minél nagyobb teljesítményű trafót használunk. Ez összeségében több lóerőt, és jobb fogyasztási és kibocsátási értékeket eredményez.

Tapasztalat: Én a gyári 30.000 Volt-os trafómat, egy 45.000 Volt-os MSD Blaster 2 (a képen) trafóra cseréltem. Érezhető változás, főleg rugalmasságban, illetve szebb járás az eredmény.
Előny: Több erő, szebb járás, jobb gázreakciók, jobb károsanyag kibocsájtási értékek
Hátrány: NINCS
Teljesítmény növekmény: 2-3 Le
Költség: 15e Ft

GYÚJTÁSVEZÉRLÉS

MSD gyújtásvezérlés

A gyújtórendszer akkor tökéletes, ha a hebgerben tökéletes az égés. Ami nem ég el, az tiszta teljesítmény veszteség. A gyújtásvezérlés fejlesztése, megint egy lépéssel közelebb visz minket az ideális égéshez. A fejlesztett gyújtásvezérlés hosszabb idejíg tartó -vagy dupla-, erősebb, és masszívabb (nagyobb területen erős szikra) biztosít.

Tapasztalat: Rox Racing IGC gyújtásvezérlést használok, ehhez teljesen átépítette a cég a gyújtórendszeremet - elhelyezésre került egy gyújtásvégfok is. A görbe laptopról programozható, 150-es fordulatszámlépésenként, rev. limiter (fordulatszám tiltás), és váltásjelző funkcióval is rendelkezik, ezek is programozhatóak.
Előny: Jobb teljesítmény és nyomaték, jobb gázkibocsjtási értékek
Hátrány: NINCS, de nehéz az install...
Teljesítmény növekmény: 2-3 Le
Költség: 20e Ft

GYÚJTÓGYERTYÁK

NGK Iridium IX gyertya

A gyújtógyertya a kulcs a keverék tökéletes elégetéséhez a hengerekben. A nag teljesítményű gyertyák erőssebb szikrát adnak, ezért igen pozitív hatásúak lehetnek, verseny, és utcai használatban egyaránt.
A platina gyertyák kitűnően ötvözik a teljesítményt és a tartósságot viszonylag elfogadható áron. Az árnál természetesen figyelembe kell venni, hogy lényegesen tovább tartanak, mint a nem platina gyertyák.
A legjobb ami kapható, az az ezüst - mivel ez a legjobb konduktor. Ezek azomban rendkívül drágák.
A trágya gyertyáktól azonban tartsuk távol magunkat, az olyanokat mint a SplitFire felejtsük el. Ezek a gyertyák viccek.

Tapasztalat: NGK Iridium IX gyertyáim vannak, szebben jár, jobbak a gázreakciói. (40-el 35°-os dombra 4-ben 1400-as fordulaton, és ha kell gyorsul)
Előny: Nagyobb összteljesítmény, különösen alacsonyabb fordulaton
Hátrány: Ár
Teljesítmény növekmény: 2-3 Le
Költség: 18-20e Ft/készlet

GYÚJTÓ KÁBELEK

Gyertyakábel készlet

A továbbfejlesztett gyújtásrendszer és a gyertyák nem érnek semmit, ha "olcsó" gyújtáskábeleket használunk. Szűk kersztmetszetek lehetnek, mikor a gyújtórendszer áramot adna a szikrákhoz. A rossz gyújtáskábelek okozhatnak egyenetlen alapjáratot, teljesítményszegénységet, és nagy fogyasztást. 8mm-esre cserélve a kábeleket, meglesz a keresztmetszet a nagyfeszültség közvetítéséhez, és nem csökken a teljesítmény. Az egyetlen probléma az ár, négyszer-ötször annyiba kerülnek, mint a széria kábelek.

Tapasztalat: Jelenleg YAZAKI kábeleim vannak, de már rendelés alatt egy adag Magnacore KV-85
Előny: Jobb alapjárat, több energia a szikráknak
Hátrány: Ár
Teljesítmény növekmény: 1-2 Le
Költség: 16e+ Ft/készlet

ÚJRAPROGRAMOZOTT ECU

ECU - eprom

A mai kocsik már nem mechanikus vezérlésűek, hanem egy elektronikus "agy" vezérli őket, az abba előre beprogramozott paraméter táblák alapján. Ezek főképpen a környezetvédelmi szabványoknak megfelelő motorvezérlést valósítanak meg. Az újraprogramozott EPROMmal, eltávolíthatjuk a sebesség, és a fordulatszámhatárokat -ill. kíjebb tolhatjuk őket-, módosíthatjuk az üzemanyaggörbét, és növelhetjük a turbonyomást. Amennyiben EPROM írás (Mazdák esetében csak csere lehetséges) mellett döntünk, MINDÍG!!! már ismert jó nevű cégekhez forduljunk!

Tapasztalat: Van a polcon egy ROX Racing Fuel Cheater 3, csak be kellene szerelni...
Előny: Teljesítmény növekedés, motoron történt változtatások korrekciója a vezérlésben, feltöltés megvalósíthatóságának biztosítása elektronikus vezérlés szempontjából.
Hátrány: installáció
Teljesítmény növekmény: 5-7 Le
Költség: 30e+ Ft

STANDALONE ECU

Standalone ECU

Programozható motorvezérlő, avagy Full Standalone ECU. Manapság minden autó motorját egy számítógép irányítja, a benne eltárolt adatok szerint működik a motor. Így minden körülmény között ideális a befecskendezett benzinmennyiség az előgyujtás és minden más dolog is. Ezen vezérlőegységek szabadon programozható változatait használhatjuk tuningolt motorok vezérlésére. Nem csak a szabadon programozhatóság hanem a gyors kezelhetőség és a megbízhatóság is a cél, hiszen versenykörülmények között nincs idő tétovázni, sokszor percek alatt kell áthangolni a boost-ot vagy például a rajtprogramot. A komolyan megépített autókba ezért mindenképpen valamilyen írható ECU használata célszerű.

Az ilyen komputerek beépítéséhez új motor kábelköteg készítése is szükséges, mert a gyári köteg a legritkább esetben sem felel meg az új elektronika kívánalmainak. Ha ez elkészült akkor megkezdőthet a felprogramozás. A vezérlőegységek "üresen" érkeznek, azaz minden táblázatot, minden egyes adatot nekünk kell kitölteni a működéshez. Ha mindez rendben megvan akkor beindul az autó. Ám ekkor még csak a felénél tartunk. A pontos behangolásra célszerű rászánni az időt és energiát, hiszen valójában ezzel együtt lesz tökéletes az autó. A legjobb motor sem feg jól működni egy hibátlan beállítás nélkül, illetve fordítva is igaz, egy viszonylag szerényebb technika is csodákra lehet képes egy jól sikerült programmal. (forrás: www.kulin-papa.hu)

Tapasztalat: NINCS
Előny: Teljesítmény növekedés, motoron történt változtatások korrekciója a vezérlésben
Hátrány: installáció, ár
Teljesítmény növekmény: A motor elemeitől függ
Költség: 300e+ Ft

 

1 komment

Címkék: technika tuning chip trafó elektronika gyújtás ecu

A bejegyzés trackback címe:

https://prostreet-tech.blog.hu/api/trackback/id/tr181187782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dester 2009.06.17. 16:45:57

Jó cikk, volt benne néhány hasznos infó :)

RoxRacing egyedileg felprogramozott motorvezérlő-elektronika van az én autómban is, nagyon meg vagyok elégedve vele :) Apró lépésenként finomítgatta a cég a vezérlő paramétereit, hogy tényleg a legjobbat hozhassuk ki a vasból, miközben az igényeimet, kéréseimet is figyelembe vették.

Ez itt a reklám helye. ;)
süti beállítások módosítása