Prostreet blog

Autó tuning szakszerűen, biztonságosan, megannyi érdekesség az autózás, és a hazai autósport világából.

Friss topikok

  • László Matus96: a leírtakkal egészen addig egyetértek, amíg a "polírozott" cső nem kerül szóba... a polírozott szí... (2018.02.14. 19:35) Motor tuning 1. - A szívórendszer
  • Hammer: egy kis javítás: a vázlatot Goodie dobta össze ;) (2010.06.23. 15:18) Ladies and Gentlemen...
  • Pinyti: Mert én is készülök hangszórócserére és ha már bontok, akkor ragasztanék is valami hangszigetelőt. (2010.05.17. 22:29) Az első simítás
  • nem kéne...: shándornak vizes állófűtése lesz, ahogy nézem. (2010.05.09. 01:27) Ketteske megérkezett
  • szatyi: Javítsd légy szíves a turbOlenciát turbUlenciára! "Jegyezzük meg azonban, hogy a Cv-t nem veszi f... (2009.12.09. 11:27) Aerodinamikai kiegészítők

HTML

Linkblog

Utolsó kommentek

  • László Matus96: a leírtakkal egészen addig egyetértek, amíg a "polírozott" cső nem kerül szóba... a polírozott szí... (2018.02.14. 19:35) Motor tuning 1. - A szívórendszer
  • Hammer: egy kis javítás: a vázlatot Goodie dobta össze ;) (2010.06.23. 15:18) Ladies and Gentlemen...
  • Pinyti: Mert én is készülök hangszórócserére és ha már bontok, akkor ragasztanék is valami hangszigetelőt. (2010.05.17. 22:29) Az első simítás
  • Pinyti: @Sanyi.: De meg tudod mondani, hogy mi a neve? (2010.05.17. 22:28) Az első simítás
  • Sanyi.: @Neszójjábe__: Itt talán tudnak segíteni: Gáspár Festék Áruház 7634 Pécs, Makay István utca 12. ... (2010.05.16. 22:02) Az első simítás
  • Utolsó 20

Prostreet videok

Pár dolog a futómű tuninggal kapcsolatban...

2009.04.29. 14:30 :: Sanyi.

A legtöbb autó egy átlagos autós számára kielégítő teljesítményű futóművel rendelkezik. Ezek behangolásakor általában a kényelem, és a sportosság közötti egyensúlyra próbálnak törekedni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amikor átmegyünk egy kis bukkanón, a kerék végig követi annak felszínét - a puha beállítás miatt - anélkül, hogy elvesztené a kapcsolatot a talajjal.
Ez kényelmi szempontból és egyenes úton vitathatatlanul előnyös, ám ha gyorsak is akarunk lenni a kanyarokban ez a futómű beállítás nem túl kedvező, hiszen puhasága révén a kocsi kanyardőlése nagyobb mint feszesebb társaié, ez által kevésbé kezelhető az autó.
 
Amikor a futómű átépítést tervezzük, legyünk figyelemmel a kocsival szemben támasztott igényekre, - ha pl. 95%-ban a nagyit szállítjuk, akkor felesleges a porba ültetni, és féltéglákra cserélni a gátlókat/rugókat.
Vegyük figyelembe azt is, hogy a keményebb futómű, a nagyobb kerekek, jelentős túlterhelést jelent a karosszériának, és a futómű többi elemének. Készüljünk fel a gyakoribb szilent cserékre, kerékcsapágy cserékre abban az esetben ha ezeket a pontokat érintetlenül hagyjuk. A fent felsoroltak fokozott érvénnyel bírnak, ha lakhelyünk útjai elhanyagoltak!
 
ÁLLÍTHATÓ FUTÓMŰ

Az állítható magasságú (és keménységű) futómű, lényege, hogy amennyiben nem elegendő a rajta elhelyezett "sport rugó" által biztosított ültetés mértéke, abban az esetben, egy egyszerű manuális tekerő mozdulattal a rugót összébb nyomhatjuk, így érve el a kívánt hasmagasságot. Ezt természetesen egyszerű "kendács" módszerrel is elérhetnénk, ha levágunk belőle. Ez azonban nem ajánlott, mert így a rugó kilágyulhat, és ez komoly károkhoz is vezethet.

Az állíthatóság előnye ezen a téren abban mutatkozik meg, hogy amikor alacsonyabbra tesszük a magasságot, a rugó jobban megfeszül, így a futómű is keményebb lesz. Ez az ok, amiért ebben az esetben nem kell tartanunk a teleszkóp összekoppanásától.
 
Tapasztalat: NINCS
Előny: Jobb kezelhetőség, kisseb kasztnibillenés, kevésbé bólogat a kocsi, jobb megjelenés
Hátrány: Minden keréknél tökéletesen azonos állásúnak kell lennie a magasságnak
Költség: 90e+ Ft 

DŐLÉSSZÖG ÁLLÍTÁS 

Ez az eszköz, lehetővé teszi, hogy az első futóművön dőlés beállításokat végezzünk. Átalakítás nélkül nincsen értelme, ellenben komolyabb ültetés esetén jól jöhet. A kettős lengőkaros megoldás kivételével, gyakorlatilag minden futómű ültetés azzal jár, hogy a kerék dőlésszöge megváltozik az eredetihez képest. Ennek eredményeként, csökken a talajjal érintkező gumifelület, tehát a tapadás is. A dőlésszög állítás segítségével ez a kellemetlen mellékhatás kiküszöbölhető.
 
A legnagyobb hasznát akkor vehetjük ennek az eszköznek ha állítható futóművel párosítjuk, mert akkor ennek segítségével gyors geometriai változtatásokat is eszközölhetünk.
 
Egyetlen hátrányuk az, hogy rendkívül precíz beállítást követelnek, különben a nem tökéletes kezelhetőség mellé, még egyenetlen gumikopás is párosul.
 
Tapasztalat: NINCS
Előny: Jobb kezelhetőség, gyors állíthatóság
Hátrány: nehéz beállítás, utcára felesleges, ez inkább versenyfelszerelés
Költség: 90e+ Ft 
 
NAGY TELJESÍTMÉNYŰ GUMIABRONCSOK

Ezeknek a gumiknak az előnye, hogy száraz időben a lehető legnagyobb tapadást biztosítják. Az egyetlen ellenérv szintén ebből a tulajdonságból fakad. Mivel maximálisan a száraz körülményekhez lettek optimalizálva, nedves úton a tapadásuk jelentősen romlik az átlagos gumikhoz képest, ráadásul magas áruk miatt a hétköznapi használatra való alkalmasságuk ilyen szempontból akár megkérdőjelezhető is lehet.
 
Gyorsabban is kopnak, mint hétköznapi társaik, ezért használatuk valójában csak olyan esetben indokolt, amikor minden csepp javulásra szükségünk van.
 
A helyes gumiválasztás nagyon fontos dolog, hiszen a gumi azon túl, hogy biztosítja a futás közbeni tapadást, gyakorlatilag a kocsi fékrendszerének is az egyik legfontosabb eleme. A helyesen megválasztott méret, és keverék nagyban javíthatja a kocsi kézben tarthatóságát kritikus helyzetekben.
(Sokan azt mondják, hogy a nagy kerék a jó, mert jobban tapad. Azt azonban nem veszik figyelembe, hogy itt is kényes fizikai törvények uralkodnak. Ha egy könnyű autóra, teszek malomkő méretű kerekeket, az azon túl, hogy nem fog gyorsulni, esőben pl. könnyedén fel fog úszni, hiszen hiányzik a tömeg, ami lepréselje a gumifelületet. Ugyanez a jelenség érvényes a fékezésnél is...)

(Sokan azt mondják, hogy a nagy kerék a jó, mert jobban tapad. Azt azonban nem veszik figyelembe, hogy itt is kényes fizikai törvények uralkodnak. Ha egy könnyű autóra, teszek malomkő méretű kerekeket, az azon túl, hogy nem fog gyorsulni, esőben pl. könnyedén fel fog úszni, hiszen hiányzik a tömeg, ami lepréselje a gumifelületet. Ugyanez a jelenség érvényes a fékezésnél is...)

Tapasztalat: Michelin Pilot Sport gumikat használok 205/50 R17 méretben. Azért választottam a magasabb méretet, hogy a rossz utak ne terheljék annyira a felniket, ill. így még korlátozott padkamászó képességem is maradt. A tapadása fantasztikus, még nem kerültem olyan helyzetbe, hogy ne tudtam volna uralni az autót. Esőben mindíg óvatosan közlekedek. (Ezt nem mondhatom el a hasonló Barum Bravurisról)
Előny: Legjobb száraz tapadás, emelt kanyarsebesség
Hátrány: Gyors kopás, rossz vizes úti tulajdonságok
Költség: méret függvénye (Michelin Pilot Sport R17 205/50 = 72.000Ft/db)
 
GÁTLÓK 


A gátlók a kasztni mozgásának fő szabályzói, és a kocsi kezelhetőségének meghatározó darabjai.
A gátlók fejlesztése feszesebb kezelhetőséget, és jobb kanyarstabilitást eredményez. Ennél az átalakításnál is körültekintőnek kell legyünk, mert előforulhat az is, hogy egy kőkemény futómű, igazából rontja kocsink
teljesítményét. Gondolok itt arra, hogy a kitűnő helyi utakon gyorsításkor a guminak szüksége van a folyamatos tapadásra a teljesítmény sebességre való konvertálásához. Ha ezt egy hepe-hupás úton próbáljuk véghez vinni, a kőkemény futómű, elpattog, így a padon mért lóerők a valóságban elvesznek. Szóval megint csak a vizsgálat! Hol? Mire?
 
Figyelembe kell venni, hogy egyes típusok, gyárilag változtatható csillapítású gátlókkal van  ellátva, amennyiben a gátlókat lecseréljük, ezt az opciót elveszítjük.
 
Tapasztalat: A kombi a komplett futóművet  GT-ből kapta, ezért ennek elég jók a képességei. Gyári KAYABA gátlók vannak bennt, utcára tökéletes, van aki már próbálta:)
Előny: Jobb kezelhetőség, csökkent billegési hajlam
Hátrány: Kevesebb komfort
Költség: Változó 
  
RUGÓK 

Szinte minden esetben aki futóművet tuningol, annál az első az ültetés. Ennek legegyszerűbb módja a gyári  rugók cseréje egy "ültető szettre".
 
Ezek a rugók, a gyárinál feszesebb karakterisztikával rendelkeznek, ezáltal csökkentve az autó hullámzását
gyorsítás, lassítás esetén, és az oldaldőlést kanyarban. Ezek az után gyártott darabok ált. 2-4 cm ültetést is
biztosítanak a kasztni számára. (Ez az a határ, amit a gyári gátlók még képesek elviselni sérülés nélkül.)
 
Ami nagyon fontos! Ezekből a rugókból SOSE vágjunk le, mert teljesen felborul a kiegyensúlyozottságuk, és sérülést okozhatnak a gátlókban, és így akár életveszélyessé is válhat autónk.
 
Tapasztalat: Vogtland Red Violet, Elvileg típusazonosként vettem, de a fenekével volt munka
Előny: Jobb kezelhetőség, csökkent billegési hajlam
Hátrány: Kevesebb komfort
Költség: 40e Ft+
 
TORONYMEREVÍTŐ

A kemény, nagy sebességű kanyarvételkor a karosszéria csúszkálni kezd, csavarodik. A  kocsi hátsó szekciója  a kanyarban jelentkező erőhatások miatt, a kanyar külső íve felé haladna, míg az orra nyilván a belső ív felé tart...ez azt okozza, hogy a tornyok ellenkező irányba dőlnének.

A toronymerevítő összeköti őket, ezáltal erősíti az elemek egymáshoz viszonyított merevségét, mintegy elméleti zártszelvényt képezve. Ha alul is összekötjük a trapézkarok bekötési pontjait a két bölcsőn, akkor tökéletesen zárjuk a "zártszelvényt. Ez sokkal merevebb szerkezetet eredményez, ezért tovább emelhető a kontrollált, stabil kanyarvételi sebesség.
 
Tapasztalat: Nálam a méret,és az idős konstrukció miatt ez nagyon sokat jelent, már régóta készülök, de mivel egyedileg kell legyártani őket, elég húzós lesz. Ellenben,már így is nagyondurvákat tud fordulni a hodályka, úgyhogy mindenképp kell!
Előny: Jobb kezelhetőség, nagyobb kanyarsebesség
Hátrány: Baleset esetén,hiába sérül csak egy oldal, tolja a másikat is magával.
Költség: 40e Ft+

STABILIZÁTOR SZILENT 

A gyári, és után gyártott stabilizátor szilentek általában műanyagból készülnek. Ezek erőhatás alatt valamelyest mozognak, anyaguk miatt. Kemény kanyarvételeknél profitálhatunk abból, ha ezek a szilentek nem mozognak, így a stabilizátor is jobban látja el feladatát. Ezek az új szilentek általában polyurethánból készülnek, egyedileg is legyárthatóak.
 
Tapasztalat: Érdekes felvetés, bár kétségeim vannak az utcai használat hatásaival kapcsolatban
Előny: Hatékonyabb stabilizátor
Hátrány: Keményebb futómű, kormányon erősen érezhető
Költség: itthon passz, de 10-30 $ +postaköltségért rendelhető
 
STABILIZÁTOR ÖSSZEKÖTÖ CSAVAR, ÉS ANNAK SZILENTJE  

A stabilizátorok nagyjából olyan jók, mint az őket a lengőkarokhoz rögzítő összeköttetések. A lényeg itt is a
szilentek merevsége, és az összekötök hajlítással szembeni ellenállóképessége. Ezeket igazából egyedileg kell legyártani, igen nehezen beszerezhetőek, de a munka nem veszélyes. Kicsi szilentek, és erősebb csavarok.
 
Tapasztalat: Én megcsináltam, érezhető volt a változás, tényleg élvezet vele kanyarodni:)
Előny: Hatékonyabb stabilizátor
Hátrány: Keményebb futómű, kormányon erősen érezhető
Költség: 5e Ft/pár
 
STABILIZÁTOR 

A stabilizátorok feladata az, hogy csökkentsék az autó oldaldőlését,és csavarodását a kanyarokban, és így
kontrolálhatóbb az alul, ill. a túlkormányozottság. Az alulkormányozottság az, ha a kocsi az első kerekein elveszti a tapadást, és ezáltal kifelé tolja az orrát a külső ív felé (jellemzően elsőkerekesek), ilyenkor a fordulókör növekszik. A túlkormányozottság pedig az, amikor az autó feneke indul a külső ív felé, ilyenkor csökken a sugár. Egy erősebb stabilizátor elől tehát növeli az alulkormányozottságot, egy hátsó pedig a túlkormányozottságot.
 
Tapasztalat: Az enyémben a GT stabilizátorai vannak, de jó az úgy nekem egyenlőre.
Előny: Jobb kezelhetőség
Hátrány: Keményebb kanyarvétel
Költség: 150-200$ +postaköltségért rendelhető
 

3 komment

Címkék: tuning futómű

A bejegyzés trackback címe:

https://prostreet-tech.blog.hu/api/trackback/id/tr571088364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsomatograf 2009.04.29. 16:28:33

Csak egy rövid megjegyzés: a poliuretán is egy műanyag fajta, csak teljesen más tulajdonságokkal, mint a hagyományosak.
süti beállítások módosítása