Prostreet blog

Autó tuning szakszerűen, biztonságosan, megannyi érdekesség az autózás, és a hazai autósport világából.

Friss topikok

  • László Matus96: a leírtakkal egészen addig egyetértek, amíg a "polírozott" cső nem kerül szóba... a polírozott szí... (2018.02.14. 19:35) Motor tuning 1. - A szívórendszer
  • Hammer: egy kis javítás: a vázlatot Goodie dobta össze ;) (2010.06.23. 15:18) Ladies and Gentlemen...
  • Pinyti: Mert én is készülök hangszórócserére és ha már bontok, akkor ragasztanék is valami hangszigetelőt. (2010.05.17. 22:29) Az első simítás
  • nem kéne...: shándornak vizes állófűtése lesz, ahogy nézem. (2010.05.09. 01:27) Ketteske megérkezett
  • szatyi: Javítsd légy szíves a turbOlenciát turbUlenciára! "Jegyezzük meg azonban, hogy a Cv-t nem veszi f... (2009.12.09. 11:27) Aerodinamikai kiegészítők

HTML

Linkblog

Utolsó kommentek

  • László Matus96: a leírtakkal egészen addig egyetértek, amíg a "polírozott" cső nem kerül szóba... a polírozott szí... (2018.02.14. 19:35) Motor tuning 1. - A szívórendszer
  • Hammer: egy kis javítás: a vázlatot Goodie dobta össze ;) (2010.06.23. 15:18) Ladies and Gentlemen...
  • Pinyti: Mert én is készülök hangszórócserére és ha már bontok, akkor ragasztanék is valami hangszigetelőt. (2010.05.17. 22:29) Az első simítás
  • Pinyti: @Sanyi.: De meg tudod mondani, hogy mi a neve? (2010.05.17. 22:28) Az első simítás
  • Sanyi.: @Neszójjábe__: Itt talán tudnak segíteni: Gáspár Festék Áruház 7634 Pécs, Makay István utca 12. ... (2010.05.16. 22:02) Az első simítás
  • Utolsó 20

Prostreet videok

Hogy is volt?

2009.06.04. 15:00 :: Sanyi.

Gondoltam egyet ebédidőben, és kicsit elkalandoztam. Eszembe jutott a kocsi, amit manapság már csak 2-3 hetente veszek elő - jórészt csak takarítani. Sok-sok dolgom van mostanában, ezért az autó projekt teljesen háttérbe szorult. Az elmélkedésnek az lett a vége, hogy végül is leírtam a fő átépítés lépéseit.

Igazából teljesen öncélú dolognak indult, aki töri a fejét ilyesmin, annak akár útmutatásul is szolgálhat, mert sok gyártó dolgozik hasonló elvek alapján, úgyhogy sokszor egész jó eredménnyel csere-berélhetőek az alkatrészek.

A Mazda 1987 és 1991 között szerelte európai modelljeit ezzel a motorral. Teljesítménye meglehetősen alacsony – 90Le -, ám rendkívül takarékos és végtelenül tartós motor. A blokk megegyezik a nagyobb 2.2L testvérének blokkjával, annyi eltéréssel, hogy utóbbi 1 cm-el magasabb. A kiszolgáló berendezések azonosak. A 2.2 literes változatok 12 szelepes hengerfejjel szereltek, és a megnövekedett légigényük miatt teljesen új tervezésű szívórendszert kaptak.

Erről a szívórendszerről érdemes tudni, hogy megegyezik a japán, és az amerikai piacra gyártott 2.2-es Turbo motoréval – melyet a Ford részére is szállítottak (Pl.: Probe). Az előbbi oknál fogva, a szívósor és a hengerfej együttes alkalmazása a későbbiekben további kiaknázható lehetőségeket rejt magában, hiszen feltöltve 210 Le környékéig növelhető a teljesítmény. Itt a hengerfej eléri  képességeinek határait, mert a további teljesítmény növeléséhez túlméretes szelepek beépítését kellene elvégezzük, ehhez azonban nem áll rendelkezésre megfelelő hely az öntvényben, így „üvegnyak” effektus (a szelepek leszűkítik a keresztmetszetet) lép fel.

Előtte         Utána

Tehát!

A legegyszerűbb természetesen egy sima motor csere lenne, de ha legálisan szeretnénk használni – ne adj Isten eladni – autónkat a papíroknál komoly akadályokba ütközhetünk. Így alternatív megoldást kell keresni.

Immáron jól bevált, és egészséges megoldást javaslunk!
Az eredeti blokkot érintetlenül hagyjuk, és arra felszereljük a 2.2 motor hengerfejét, és szívósorát. A művelet nem túl bonyolult, de mindenképpen érdemes jól felszerelt műhelyben nekiállni a munkának, hiszen komoly súlyokat kell mozgatni, és nem érdemes roncsolni az alkatrészeket.

Megpróbáltam sorrendbe szedni a lépéseket, megkönnyítendő ezáltal a munkát.

1.    Távolítsuk el a motorháztetőt.
2.    Kössük ki az üzemanyag, és a hűtőrendszer csöveit, majd a vákuumcsöveket  szolenoidokról.
3.    Távolítsuk el a szívósort a hengerfejről.
4.    Szereljük le a hengerfejet.
5.    Cseréljük ki a hengerfej tömítést.
6.    Helyezzük fel az új hengerfejet, majd a szívósort
7.    Csatlakoztassuk a vezetékeket, vákuumcsöveket.

(Érdemes minden esetben színekkel jelölni a szétcsatlakoztatott csöveket.)

Két olyan pont van, ahol egyedi alkatrész legyártására van szükségünk!

A 2.2 motor hengerfején egyel több víz furat van, mint a 2.0 8V-n, így a blokkot kerülő fém vízcső egyik leágazásánál be kell iktassunk egy „T” idomot. Vagy alkalmazhatjuk a 2.2 blokk hasonló elemét is.

A másik az a szívósort támasztó tartó a blokk utastér felöli oldalán, használjuk a 2.2-es motorét, de marassunk le belőle 1 cm-t, hiszen a mi általunk használt blokk alacsonyabb.

Ezek után következik a legidőigényesebb művelet, a kábelköteg cseréje. Sajnos mivel minden egyes szériában máshogyan vannak kötve a motor kötegek, ezért szükséges a műszerfal kötegcsoportjának cseréje is. Ez egy 74 db csatlakozót tartalmazó köteg a tűzfal belső oldalára rögzítve a műszerfal mögött. Ezeket az elemeket, és a hozzájuk tartozó ECU-t a 2.2-es modellből kölcsönözzük.

A műszerfalat nem kell teljesen eltávolítani – de az jelentősen kényelmesebbé teszi a munkát. A bontást a két ülés közti boxtól kell kezdeni, a középkonzol felé haladva, majd annak részegységeit is eltávolítva. Ekkor jön a két-két oldalsó fő rögzítő csavar az ajtóknál, majd a „kardán alagúton” (elsőkerekes, de volt 4WD modell is). Ha a műszerfal már mozdítható, finoman emeljük ki a középső rögzítéseket, majd a pedáloknál benyúlva kezdjük el a kapcsolók csatlakozóinak széthúzását. A kábelköteg ugyan kiadja, de kevesebb gyakorlattal rendelkezők itt is színkódoljanak!

Ha a műszerfalat eltávolítottuk, megkezdhetjük a kábelköteg – és a relé csoport – leszerelését a tűzfalról, és az ECU cseréjét a padlón a középkonzol mögött. Ha az új kábelköteg a helyén van, fordított sorrendben haladva visszaszereljük a belteret.

A motor ezek után üzemképes, de mindenképpen végezzük el a kötelező ellenőrzéseket, gázméréseket.

Várható eredmények az átalakítás után.

Minden esetben úgy érdemes csak nekiállni az átépítésnek, ha előtte felmérjük a kiinduló, és a donor motor és alkatrészek állapotát. Kompresszió és veszteség mérés javasolt. Kopott motor esetén ne is kezdjünk bele, mert az átalakítás kompresszió növekedéssel és a hő terhelés növekedésével jár, így felgyorsulnak az elhasználódási folyamatok.

Amennyiben javítani akarunk ezeken, úgy a hűtőrendszer megerősítése is szükségessé válik. A típuscsaládon belülről válasszunk nagyobb kapacitású vízhűtőt, és az olajhűtést alakítsuk át léghűtőssé, a gyári vízhűtős megoldásról.

Jó munkát;)

Szólj hozzá!

Címkék: motor mazda tuning 626 átépítés

A bejegyzés trackback címe:

https://prostreet-tech.blog.hu/api/trackback/id/tr601163448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása