Szép lassan körvonalazódnak már a teendők a kocsi továbbfejlesztése körül. Időm az ugyan még nem sok, úgyhogy egyenlőre csak alapjáraton forog a történet, de fontos ez az időszak is. Elkerülendő a drasztikus szopóági eseménysorozat kialakulását, szépen elemenként bontogatom le a donort.
Első nagyobb lépésként a tempomat átpattintását tűztem ki célul, gyarapítandó a kényelmi extrák sorát. Titokban reménykedtem, hogy ez is az elektromos tükrök installálásához fogható történet lesz, de nem. Egyre inkább úgy néz ki – és a hétvége óta biztos – hogy nem fogok megúszni egy újabb kábelköteg cserét. Igyekszem majd rutinból megoldani a dolgot, de nem reménykedem benne, hogy hozom majd az évekkel ezelőtti 20 perces szintidőt.
Ez a kis szösszenet rögtön elég komoly logisztikai feladatot is jelent, mert a kocsi napi használatban van. Arról nem is beszélve hogy heti kétszer a Pécs-Győr viszonylatban szánkázik az idő és tér találkozásának peremén, úgyhogy nincs mese…
...szabadságot kell kivegyek...
Maga a kábelköteg cseréje amúgy nem lenne túl véres feladat – eltekintve a közel 80 csatlakozótól, és a komplett műszerfal kiemelésének szükségességétől (lehet kísérletezni e nélkül is, de tapasztalatból mondom, nem nagy extra munka, viszont sokkal kényelmesebb) -, de itt játszik még a pedálsor, és a hozzá tartozó relék installálása is.
Ez a terület még számomra is feltáratlan, hiszen eddig ilyesmivel nem bíbelődtem, és a Szent "Így csináld" kézikönyv nem tesz említést a tempomat karbantartásáról szereléséről - konkrétan egy rohadt vázrajz sincs benne. A követendő eljárás tehát az első éves orvostanhallgatók módszere. Finoman a hátára fektetjük a békát, és haladunk egyre beljebb, és beljebb. Egy biztos. A gázpedál rendelkezik egy toldattal, ami a tempomatba menő bowdent mozgatja. E mellett van még egy - a másik kocsiból hiányzó - elektromos egység, ami akár a rendszerhez is tartozhat, de ez majd csak akkor derül ki, ha már lebontottam a kormány alatti műszerfalrészt.
A hétvégével bezárólag a pedálsoron és a kábelkötegen kívül mindent kibontottam már. Kapcsolók a helyükön, a vákuumos egység pedig tisztításra csinosításra vár.
Lekaptam a tempomatos bajuszkapcsoló panelt is, ezt is cserélni kell. Szerencsére a kürt gumi fedelének eltávolítása után a kormánykereket egy 17-es kulccsal le lehetett kapni, innen pedig egy mozdulat volt a komplett kapcsoló lehúzása a kormányoszlopról. Mák…
Ha már lendületben voltam, gondoltam nekiállok a motornak is. Sajnos segítségem nem lévén, nem egyben veszem ki a motort, hanem szépen sorban lebontom, így végül csak magát a blokkot kell majd kiemelni, éppen elég lesz az is.
Szóval a mai (hétfő) körben leszereltem a szívósort, és az üzemanyag rendszer motortérben lévő részeit. (Egészen vicces, hogy ehhez mindössze egy 14-es és egy 10-es kulcsra van csak szükség.) Benzinhíd, injektorok, nyomásszabályzók, stb… Jönnek majd az ellenőrzések, és a tisztítás. A szívósor belseje mindenféleképpen polírozásra kerül, és majd legyártok hozzá egy teflonból készült szigetelést is, ami csökkenti majd a hengerfejtől a szívósor felé történő hőáramlást, valamelyest tovább javítva ezzel a hatásfokot.
HŐSZIGETELŐ SZÍVÓSOR TÖMÍTÉS
Biztosan sokan észrevettétek már, hogy hidegen a motor lényegesen erősebb. Ennek egyik oka, hogy a hideg szívósoron, hidegebb (oxigéndúsabb) levegő áramlik, de amint a forró blokk átmelegszik - a hengerfejjel együtt - a szívosorban áramló levegő is melegszik. Ezt a problémát kiküszöbölhetjük egy hőálló anyagbólkészült vastagabb szigeteléssel. Ha ez felkerül, a szívósor hőmérséklete 20-50°C-al csökken, ez 3-5 Le-t jelenthet.
Ez a cucc kevés típushoz elérhető, de legyártható teflon lapból, a szívósor tömítés mintájára.Tapasztalat: Hamarosan kiderül...
Előny: Alacsonyabb hőmérsékletű beszívott levegő
Hátrány: Kivitelezés....hosszabb tőcsavarok kellenek!
Teljesítmény növekmény: 3-5Le
Költség: 15e Ft
A befecskendezők esete érdekes történet. Láttam már ezt a motort legalább 3 féle injektorral. A most használt konfigurációban a Denso „navy blue” jelöléssel készült, rozsdamentes acél injektorok vannak. Ezek egyetlen hátránya, hogy egyszerűen nem volt hozzá megfelelő csatlakozó, így sarukkal vannak bekötve. A donorban egyenlőre azonosítatlan matt fekete példányok vannak, ezek kapacitásának és tudásának még utána kell járjak, de ha tudják ugyanazt mint a jelenlegiek, akkor sanszos hogy átkerülnek – ráadásul frissiben, mintegy a kötegcsere szükséges velejárójaként.
Ennyit a hétvégéről…
Ui.: Polír legyen a 2. szívósor, vagy fényezzem mint a másikat?
Utolsó kommentek