Prostreet blog

Autó tuning szakszerűen, biztonságosan, megannyi érdekesség az autózás, és a hazai autósport világából.

Friss topikok

  • László Matus96: a leírtakkal egészen addig egyetértek, amíg a "polírozott" cső nem kerül szóba... a polírozott szí... (2018.02.14. 19:35) Motor tuning 1. - A szívórendszer
  • Hammer: egy kis javítás: a vázlatot Goodie dobta össze ;) (2010.06.23. 15:18) Ladies and Gentlemen...
  • Pinyti: Mert én is készülök hangszórócserére és ha már bontok, akkor ragasztanék is valami hangszigetelőt. (2010.05.17. 22:29) Az első simítás
  • nem kéne...: shándornak vizes állófűtése lesz, ahogy nézem. (2010.05.09. 01:27) Ketteske megérkezett
  • szatyi: Javítsd légy szíves a turbOlenciát turbUlenciára! "Jegyezzük meg azonban, hogy a Cv-t nem veszi f... (2009.12.09. 11:27) Aerodinamikai kiegészítők

HTML

Linkblog

Utolsó kommentek

  • László Matus96: a leírtakkal egészen addig egyetértek, amíg a "polírozott" cső nem kerül szóba... a polírozott szí... (2018.02.14. 19:35) Motor tuning 1. - A szívórendszer
  • Hammer: egy kis javítás: a vázlatot Goodie dobta össze ;) (2010.06.23. 15:18) Ladies and Gentlemen...
  • Pinyti: Mert én is készülök hangszórócserére és ha már bontok, akkor ragasztanék is valami hangszigetelőt. (2010.05.17. 22:29) Az első simítás
  • Pinyti: @Sanyi.: De meg tudod mondani, hogy mi a neve? (2010.05.17. 22:28) Az első simítás
  • Sanyi.: @Neszójjábe__: Itt talán tudnak segíteni: Gáspár Festék Áruház 7634 Pécs, Makay István utca 12. ... (2010.05.16. 22:02) Az első simítás
  • Utolsó 20

Prostreet videok

Motor tuning - intro

2009.03.26. 08:00 :: Sanyi.

Amikor kigondoltam, a lassan 20 éves Mazda 626 Station Wagon (GV) átépítését, rögtön a tervezésnél komoly problémába ütköztem. Nem vagyok autós témakörben képzett szerelő, sem mérnök. Fogalmam sem volt arról, hogyan álljak neki...

Így nézett ki, amikor elkezdődött...

Sajnos ma Magyarország még nem a korrekt hozzáállásról híres, így mint egyszerű fiatal földi halandó, magam is belefutottam abba, hogy átvernek, lehúznak, és olyan kiegészítőket adnak el nekem, amik alig - rosszabb esetben pedig egyáltalán nem - segítenek kocsim fejlesztésében. Ezekből a tapasztalatokból okulva, kezdtem el ismereteimet a világhálóról bővíteni.
 
A következő poszt sorozatban azok segítségére szeretnék lenni, akik most kezdenének nekilátni autójuk építéséhez. Célom az, hogy egy olyan alapvető tudás ismeretébe kerüljön minden kedves olvasó, ami kitűnően hozzásegíti ahhoz, hogy valóban értékes átalakítások szülessenek, és nem utolsó sorban ne kelljen pénzt pazarolniuk olyan emberekre, akik nem érdemlik meg bizalmukat.
 
A posztokban szereplő értékek a Mazda FE 2.2L-es motorjának fejlesztésére vonatkoznak, de arányszámaik, nagyjából mindentípusra helytállóak.
 
Motorcsere
 
Biztos hogy ez a gyakorlati értelemben vett legkönnyebb módja a teljesítménynövelésnek. Beszerzünk egy jó kis Japán belpiacos motort (JapanDomesticMarket), szépen bepasszintjuk, és máris kaptunk jó 20% plusz teljesítményt. Az hogy mondjuk egy alap FE motort átépítsünk egy turbos változattá, nagyon komoly fizikai változtatásokat, rengeteg pénzt, és időt is igényel. Sokszor egyszerűbb - főleg szívó motoroknál -, ha megvásárolunk egy erősebb motorral szerelt példányt, hiszen a befektetés egyszerűen nem lesz egálban az eredeti kocsi árkülönbözetével. Akkor legalább már eleve nem kell szenvednünk - hogy csak a legfontosabbakat említsem - a fékrendszer, a futómű beállításaival, és valószínűleg eleve gazdagabb felszereltséget is kapunk hozzá.

Hol is kezdjük?
- ha az átépítés mellett döntünk

Ha csak kell egy kis extra erő, de ugyanazt akarod mint a többség, akkor vegyél egy jó leömlőt, kipuff véget, és jöhetnek a gyertyák+gyertyakábelek. Ha valami értékesebbet akarsz, az még sok időbe, és pénzbe fog kerülni...

Első lépésként teljesen rendbe kell hozni a motort - és természetesen az egész kocsit, mert mit ér az erő, ha nincs ami megállítsa, kordában tartsa - , sok sebből vérző motorral nem sokra mész, gyengébb, ami rossz, az csak hamarabb tönkre fog menni a nagyobb igénybevétel miatt, és a beállításoknál is sok nehézséget okozhat (pl.:egy sz*r alapjárati motor ). Cseréljük csak szépen ki a gyári elemeket, ahová tudjuk, hogy kelleni fog, tegyünk erősebbet (pl.:dugattyú) Nem árt az sem, ha kompletten atomjaira szedjük a motort, kitisztítjuk, rendbetesszük, jobban fog lélegezni, jót tesz neki.

Ha van egy jó alapunk arra már lehet dolgozni!

Jó terület elsőként a gyújtás fejlesztése. Nagyobb teljesítményű gyertyák, jobb szigetelésű kábelek, erősebb trafó, esetleg állítható elektronika. Ez rögtön érezhető változásokat hoz majd, és úgy 3-5 Le teljesítménytöbbletet, valamint egy gyorsabb gázreakciójú motort!

A következő a szívórendszer. Egy jobb szívóoldal gyorsabb gázcserét eredményez, ami szintén segíti a motor reakcióit, illetve annak méretezése (hossz) nagyban meghatározza a nyomatékgörbét is.
Erre a témakörre, majd visszatérek a turbonál, mert elég komoly feladat lesz a 12 szelepes motornál az "üvegnyak" effektus elkerülése. Szívó módnál jó ha tudjuk, hogy tökéletes a szelepek méretezése.
 
Hozzá ne nyúljunk!!!

A kipuff rendszer szintén sok tartalékot rejt a Mazda esetében, mert a szigorú környezetvédelmi szabványok miatt, elég rendesen megfogja az autót. Itt mindíg egy dolgot tartsunk szem előtt! A kipuffnak a forró gázokat kell elvezesse, ezáltal méretét azok mennyisége, hőmérséklete és ehhez kapcsolódó ideális áramlási sebessége határozza meg, amiben fontos szerepet játszik a keresztmetszet. Nagyjából ezek azok a vonalak amik mentén meg lehet úszni a kipuffal. Érdemes úgy tervezni, hogy előre meghatározod az elérendő teljesítményt és ahhoz méretezed.

A sorozatot a következő alfejezetekre fogom bontani, fejlesztési területenként kifejtve a lehetőségeket:
 
1: Szívórendszer
2: Kipufogó rendszer
3: Üzemanyag rendszer
4: Motor elemei
5: Hajtáslánc elemei
6: Elektronika
7: Turbo fejlesztés
8: Futómű


...és hogy hováfogunk eljutni?  :)
 

Szólj hozzá!

Címkék: motor mazda tuning 626

A bejegyzés trackback címe:

https://prostreet-tech.blog.hu/api/trackback/id/tr581025849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása