A motor teljesítményének szempontjából a legfontosabb dolog a levegő-tüzelőanyag keverék égésének minősége. Ehhez a tökéletesen beállított keveréken kívül megbízható, erős szikra is kell. A gyári rendszerek megfelelőek ugyan, de magasabb fordulatszámokon, már nincs idejük a trafóknak újratöltődni, és ezért gyengébb gyújtószikra keletkezik.
Egy gyújtórendszer megtervezésekor sok szempontot kell figyelembe vennünk. A rendszer fejlesztésében mindig több elem cseréjére van szükség, mert ha szűk keresztmetszetet csinálunk valahová, akkor csökkentjük a fejlesztések hatásfokát.
Nézzük miből is áll a gyújtórendszer a Mazda 626 GV/GD esetében.
A modernebb rendszerek irányításába, már általában az elektronikus vezérlőrendszer is beavatkozik.
Esetünkben az első lépés a gyári 30.000 Volt feszültséggel dolgozó trafó cseréje. Több gyártó is készít trafókat különböző típusokhoz, de én szeretem a megbízható dolgokat, ezért az amerikai MSD Ignition Technology Blaster 2. típus specifikus, 45.000 volt teljesítményű egységét választottam. Az MSD az amerikai versenysportban a legelismertebb márka, és ők a fő beszállítói a verseny motorcsónak nagydíjaknak is.
A trafót a neten rendeltem, magától a gyártól, így teljes körű garanciát is vállalnak rá. Az ára meglepően alacsony volt, mindössze 12.600 Ft-ot fizettem érte (tavaly nyári árfolyamon).
A trafó cseréjével egy időben meg kell ejteni a gyújtókábelek cseréjét is. Ide érdemes ismertebb gyártóktól rendelni – MSD, NGK, Magnacor -, mert ár érték arányukat tekintve ezek a legjobbak. Tartózkodjunk a hangzatos „tuning” gyártók termékeitől. Válasszunk vastag - min. 85-ös - kábeleket, dupla szigeteléssel.
El is érkezünk a gyújtógyertyákhoz. A gyújtógyertya a kulcs a keverék tökéletes elégetéséhez a hengerekben. A nagy teljesítményű gyertyák erősebb szikrát adnak, ezért igen pozitív hatásúak lehetnek, verseny, és utcai használatban egyaránt.
A platina gyertyák kitűnően ötvözik a teljesítményt és a tartósságot viszonylag elfogadható áron. Az árnál természetesen figyelembe kell venni, hogy lényegesen tovább tartanak, mint a nem platina gyertyák. A legjobb ami kapható, az az ezüst - mivel ez a legjobb konduktor. Ezek azonban rendkívül drágák.
Itt is érdemes a nagy múltú, jól ismert gyártók termeit választani (NGK, Denso, Bosch, Brisk), tartsuk magunk távol a SplitFire és hasonló gagyi termékektől.
A saját gyújtórendszerem estében a régi vákuumvezérelt gyújtást átépítettem egy ROX Racing IGC gyújtásvezérlő modul által irányítottra. Ennek segítségével, részletesebb gyújtástérkép készíthető az autóhoz, és jobban optimalizálható a motor működése. Az egység később nagy szolgálatot tesz majd a feltöltés kivitelezésekor is.
(A felvetések a Mazda/Ford FE motorcsaládra vonatkoznak, de természetesen más - hasonló felépítésű - motorokra is érvényesek.)
Utolsó kommentek